I-ARCHITEKTURA I SZTUKI PROJEKTOWE

  1. Kompetencje designera (każdy warsztat 16 godzin lekcyjnych)
  • Uczeń architekta: Zaprojektuj Dom marzeń, Miasto marzeń. – Uczniowie otrzymają przygotowany podkład makietowy, na którym używając dostępnych, wspólnych dla wszystkich materiałów (np. pudełka po zapałkach, tektura, klej, brystol, bibuła, drewniane klocki itp.) zaprojektują swój dom marzeń lub układają miasto swoich marzeń. Uczniowie wykonają to ćwiczenie również na bazie zestawów Lego Architecture Studio:
  • Zostań designerem: Zaprojektuj i zrób model swojego autorskiego gadżetu np. lampki na biurko, zegara, ramki na zdjęcia – uczniowie na bazie fragmentu uproszczonej dokumentacji wykonają zestaw szliców rysunków technicznych własnego pomysłu oraz na jego podstawie wykonają model w technice cyfrowej lub manualnej

 

      B. Nowe technologie w designie (każdy warsztat 6 godzin lekcyjnych)

  • Zbuduj dom marzeń/miasto marzeń w środowisku Minecraft: Zadanie polega na zbudowaniu domu lub miasta na założonym predefiniowanym terenie. Może mieć formę konkursu na najlepszy / największy / najdziwniejszy / itp. dom / miasto.
  • Zwizualizuj wymarzony dom – wizualizacja i animacja w środowisku Lumion (aplikacja przeznaczona do tworzenia wizualizacji 3D w czasie rzeczywistym) – Uczniowie dostaną predefiniowany model budynku do wstawienia w scenerię w programie Lumion. Zadanie polega na zbudowaniu scenerii (teren, topografia, pogoda, pora dnia, roku itp. itd.), spersonalizowaniu otoczenia i wnętrza budynku oraz zrobieniu krótkiej wizualizacji filmowej (animacji) na tej podstawie.

 

      C. Wiedza ogólna w zakresie sztuk plastycznych (każdy warsztat 6 godzin lekcyjnych)

  • Architektura współczesna- rzeźba w mydle – Większość kamieni jest zbyt twarda w obróbce, jeśli się nie ma specjalnych narzędzi. Jeśli chcesz spróbować rzeźbić, zacznij od miękkiego materiału, takiego jak mydło
  • Kartka 3D- powrót do przeszłości – Zrobimy własną kartkę przestrzenną (takie jakie były popularne w latach 80tych), napiszemy życzenia okolicznościowe i zilustrujemy dany motyw w niebanalny i przestrzenny sposób
  • Światło i mrok- autoportret. Zajęcia rysunkowo- malarskie – do zrealizowania pracy wykorzystane będą: ciemne pomieszczenie, latarka, lustro, papier, farby, pędzle, paleta i ołówek. Wielu artystów starało się przedstawić światło i mrok w swoich obrazach. Ludzie mogą wyglądać dziwnie i niezwykle, jeżeli ich twarze znajdą się w cieniu lub zostaną oświetlone światłem latarki.
  • Martwa natura- studium przedmiotów. Malarskie ABC – nauka obserwacji wybranych przedmiotów. Czy są one w całości tego samego koloru? Błyszczą czy są matowe? Czy jakaś część twojej kompozycji znajduje się w cieni? Forma, bryła, światło, barwa – jak kształtują i zmieniają charakter kompozycji malarskiej? Na te i inne pytania uzyskasz odpowiedź tworząc swój obraz na zajęciach z Martwej natury. Podczas spotkania uczestnicy nauczą się dostrzegać, jak zmienność tych elementów kompozycyjnych wpływa na ostateczny kształt dzieła.
  • Rzeźba z papieru – Wykonamy w małych zespołach najwyższe wieże z papieru gazetowego używając do jego łączenia tylko kleju. Prosta zabawa nauczy Was zasad kompozycji, technik papieroplastyki i pracy zespołowej.
  • Portret z roślin – Czy kiedykolwiek widziałeś twarz zrobioną z roślin? Włoski artysta Giuseppe Arcimboldi malował je doskonale. Podczas warsztatów zainspirujemy się jego dziełami tworząc własną ich interpretację

 

      D. Rozwijaj twórczą kreatywność (każdy warsztat 6 godzin lekcyjnych)

  • Mozaika – uczestnicy z kolorowych kształtów geometrycznych np. trójkątów i prostokątów ułożą obraz.
  • Piękna litera – Warsztat kaligrafii wzbogacony o elementy historii sztuki. Uczestnicy własnoręcznie wykonają tabliczkę z pismem klinowym, zgłębią tajemnice średniowiecznej uncjały i wydrukują własne monogramy. W trakcie pracy poznają historię sztuki literniczej i kaligrafii.
  • Cześć Leo! – uczestnicy poznają projekty Leonarda da Vinci i spróbują jakiś zbudować.
  • Sztuka na ścianie, czyli byliśmy jaskiniowcami -uczestnicy zbudują jaskinię i ozdobią jej ściany malunkami. Warsztaty uzupełnione o zajęcia z historii sztuki, pokazujące, że ludzie opisywali świat za pomocą obrazków od zarania dziejów

 

       E. Zajęcia plastyczno-artystyczne adresowane głównie dla osób z niepełnosprawnościami lub z zaburzeniami rozwoju (blok zajęć – 19,5 godzin lekcyjnych: wykład 1,5 godz., warsztaty – 6               godziny)

  • Mydło – kolorowy prezent: – Samodzielnie wykonamy zestaw ozdobnych mydeł z naturalną niespodzianką (np. kawą, rozmarynem). Kolorowe i pachnące mydełka ozdobnie zapakujemy – będą idealnym prezentem dla bliskich.
  • Wiklina papierowa- serce, gwiazda, choinka, koszyk, biżuteria – Zajęcia polegające na wykorzystaniu taniego materiału, jakim jest kartka papieru lub gazeta, w niestandardowy sposób. Stworzymy elementy dekoracyjne na zbliżające się święta, a nawet biżuterię, którą możemy podarować bliskiej osobie.
  • Stroik okolicznościowy: – Stworzymy stroik okolicznościowy, wykorzystując elementy stosowane w florystyce: suche kwiaty, kawałki materiałów tekstylnych, wstążkę. Twoja forma dekoracyjna z powodzeniem będzie konkurować z dziełami florystycznymi prezentowanymi w witrynach kwiaciarni

 

FINANSE I BIZNES

 

        A. Kompetencje ekonomiczne – wykorzystywane w życiu codziennym (blok zajęć – 19 godzin lekcyjnych: wykład 1,5 godz., warsztaty – 4 godziny)

Wykład: Przedsiębiorczość w nietypowej formule- – gry i zadania zespołowe dotyczące przedsiębiorczości oraz zarządzania finansami osobistymi. Kalambury, rebusy, koło fortuny to tylko niektóre z zabaw, które pozwolą uczniom ostatnich klas szkół podstawowych zapoznać się z podstawowymi pojęciami dotyczących finansów, inwestowania, oszczędzania itp.

Dzięki warsztatom uczniowie zdobędą wiedzę nt.:

  1. kształtowania postaw związanych z oszczędzaniem oraz racjonalnym planowaniem wydatków,
  2. aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu gospodarczym,
  3. umiejętności szacowania ryzyka związanego z finansami osobistymi np. zaciągania kredytów, posiadania karty kredytowej,
  4. podejmowania decyzji finansowych oraz planowania swojej emerytury.

Warsztaty:

  • Małe kieszonkowe na poważne cele zaprojektuj swój budżet
  • Finanse osobiste na plus! oszczędzanie czy inwestowanie?

 

Wykład: Finanse dla sprytnych – młody inwestor na giełdzie – budowanie świadomości strategii inwestycyjnej, ryzyko inwestycyjne, pułapki inwestycyjne.

Warsztaty:

  • Mini inwestor na giełdzie –
  • Czy warto inwestować w kryptowaluty?

 

       B. Rozwój ogólnych kompetencji .ekonomicznych i społecznych (blok zajęć – 20,5 godzin lekcyjnych: wykład 1,5 godz., warsztaty – 4 godziny)

 Wykład: Polski Biznes w Europie – budowanie świadomości dotyczącej funkcjonowania firm w otoczeniu międzynarodowym. Poznanie różnic kulturowych w biznesie, historii i geografii biznesu krajów będących głównymi partnerami biznesowymi Polski np. Niemcy, Czechy, Wielka Brytania.

Warsztaty:

  • Różnice kulturowe w biznesie
  • Jak się stać tygrysem gospodarczym

Wykład: Jak finansować własną firmę – poznanie źródeł finansowania działalności gospodarczej, finansowanie dłużne czy kapitałowe, Aniołowie Biznesu.

Warsztat:

  • Przekonaj Anioła Biznesu do swojego pomysłu

Wykład: Działaj skutecznie efektywne i motywacyjne zarządzanie czasem -jak pogodzić pracę z czasem wolnym?.- efektywne i motywacyjne zarządzanie czasem -jak pogodzić pracę z czasem wolnym?.

Warsztat: zarządzanie własnym czasem

 

PRACA METODĄ PROJEKTU SPOŁECZNEGO

  • Warsztaty: Praca metodą projektu społecznego – 16 godzin lekcyjnych
  • Projekty społeczne – po warsztatach młodzież w kilkuosobowych grupach opracuje swoje projekty społeczne, a następnie wpisze je we wniosek, który zostanie poddany ocenie, grupy otrzymają informację zwrotną odnośnie swoich pomysłów.
  • Realizacja inicjatywy społecznej – grupy otrzymają środki finansowe na realizację swojego projektu społecznego. Młodzież będzie mogła zrealizować swoje projekty w postaci inicjatyw społecznych na rzecz lokalnych społeczności, organizacji pozarządowych itp.
  • Mentor inicjatyw społecznych – w trakcie realizacji inicjatyw społecznych każda grupa otrzyma wsparcie w postaci mentora-specjalisty, który może być przedstawicielem organizacji pozarządowej, biznesu lub nauki, w zależności od rodzaju zadań przewidzianych w inicjatywach